Tongeren vandaag

Nieuws

Commissie 19/10/22

Vóór de commissie van woensdagavond werden de raadsleden rondgeleid in De Semper, het Huis van het Kind en in De Piepel. 
Tijdens de commissie gaf schepen Jos Schouterden (Sociale Zaken) uitleg over de vernieuwende aanpak en reorganisatie van de sociale dienst die in maart 2021 werd opgestart. 

Van jaren stilstand naar een nieuwe dynamiek: Een vernieuwende aanpak voor de sociale dienst O.C.M.W.

"Tongeren kent een zwaar sociaal profiel. Onze stad scoort slecht op het vlak van welzijn. Vele indicaties geven aan dat Tongeren bovengemiddelde cijfers kent. Armoede en sociale achterstelling zijn in onze stad sterk aanwezig; meer nog dan in de ons omringende gemeenten.
Om het tij te keren werd de werking van de sociale dienst hervormd en komen er nieuwe accenten in het hulpverleningsproces.

- een verschillende aanpak ngl. de mogelijkheden van de cliënt en zijn omgeving
Een egale gestandaardiseerde aanpak waarbij elke hulpvraag eenzelfde procedure moet doorlopen is niet meer actueel. Voortaan wordt een individueel gedifferentieerd hulpverleningstraject afgesproken. Samen met de cliënt wordt gezocht naar wat de mogelijkheden zijn om de problemen te boven te komen.
Naargelang. de aard kan de ondersteuning intens en levensnabij zijn (b.v. zinvolle dagbesteding) ; andere personen hebben eerder nood aan een tijdelijke interventie of advies.

- nood aan reorganisatie en bijkomende inzet met betrekking tot activering van leefloongerechtigden.
Interne administratieve procedures en werkvormen van de sociale dienst werden kritisch onder de loep genomen en aangepast.
een belangrijk nieuw aandachtelement is het activeren van leefloners. Meer nog dan vroeger zullen maatschappelijk werkers cliënten begeleiden naar aangepaste tewerkstellingsvromen.

Drie medewerkers zullen full time deze werkopdracht op zich nemen. Samen met de leefloner worden tewerkstellingskansen ingeschat en afspraken rond begeleiding, opleiding of toeleiding naar sociale economie initiatieven afgepunt.
De maatschappelijk werker staat er niet alleen voor. Er is een ondersteuningsaanbod van externe diensten met bijzondere expertise rond tewerkstelling en moeilijke doelgroepen.

- kernwoorden in de vernieuwende dynamische cliëntbenadering
De oude werkmethoden werden herbekeken en aangepast. Dit resulteert in een efficiënter dossierbeheer.

Hulpverlening wordt een wederkerig verhaal waarbij cliënt en maatschappelijk werker samen afspraken vastleggen. Deze wederkerigheid vraagt inspanningen van de sociaal assistent maar zeker ook van de hulpvrager.

Binnen de sociale problemen wordt het aandachtsveld verbreedt. Zo zullen omgevingsfactoren en de leefomgeving van de hulpvrager meer en meer aan belang winnen.

Het O.C.M.W. streeft naar duurzame probleemoplossing. We denken op lange termijn. We ondersteunen de zelfredzaamheid en gaan voor fundamentele veranderingen.

Tewerkstelling wordt aanzien als een belangrijk element van sociale ondersteuning. Maatgerichte en individuele benadering van kansen en mogelijkheden worden uitgewerkt. Het O.C.M.W. kan hiervoor beroep doen op externe diensten.

- De eerste resultaten

Het aantal leefloners daalt spectaculair. Zo werden 68 dossiers afgesloten. In 86 dossiers werden positieve evoluties vastgesteld. 18 personen met een aanvullend leefloon konden terecht in één of andere vorm van activering.
Naast de onmiskenbare welzijnsimpulsen voor de betrokken gezinnen is dit ook voor de Tongerse schatkist een gunstige evolutie. Voor leefloners krijgen we 60% subsidies van de overheid, per leefloner moet de stad elke maand 500 euro bijpassen. Dat komt neer op 6.000 euro per jaar. Het is onze bedoeling van deze legislatuur het aantal leefloners met 100 te verminderen. Dat komt neer op een besparing van 600.000 euro per jaar", besluit schepen Jos Schouterden.  

Op 1 oktober telde Tongeren 230 leefloners. 


Zoeken
Sponsors
    Airco-Ropa RadioBOO
Het weer
Reclame