De 3 studenten keramiek: Veerle De Pauw, Sofie Brouwers en Veroniek Van Samang
Momenteel loopt in het Gallo-Romeins Museum de tijdelijke tentoonstelling ‘De oudheid in kleur’. Zes studenten van de afstudeerrichting Vrije Kunsten aan de PXL-MAD School of Arts lieten zich inspireren door het thema van de expo: de veelkleurigheid van antieke beelden.
Het museum toonde de afgelopen weken werk van 3 studenten uit het atelier ‘sculptuur’.
Nog t.e.m. 26 mei is het de beurt aan 3 studenten uit het atelier ‘keramiek’.
In de tijdelijke expo ‘De oudheid in kleur’ kan je tientallen reconstructies van beelden uit de oudheid bewonderen. Ze zijn van top tot teen beschilderd, net zoals toen. De reconstructies zijn het levenswerk van Vinzenz Brinkmann en Ulrike Koch-Brinkmann. Beide archeologen doen al jarenlang onderzoek naar de beschildering van antieke sculpturen.
De studenten van de PXL-MAD School of Arts dompelden zich onder in het thema van de expo. Sommigen creëerden eigen, hedendaagse interpretaties van de reconstructies. Anderen lieten zich inspireren door de vergankelijkheid van de kleuren op de antieke standbeelden. De studenten werkten met een brede waaier aan materialen zoals hout, gips en keramiek. Sommigen mengden deze materialen met kleurstoffen, anderen gebruikten glazuur. Hoe dan ook: ze experimenteerden allen met kleur.
Tot 14 april toonde het museum de werken van Matthias Engelen, Francesca Krol en Lars Lauwers (studenten uit het atelier ‘sculptuur’).
Vanaf 16 april tot en met 26 mei is er werk te zien van Sofie Brouwers, Veerle De Pauw en Veronique Van Samang (studenten atelier ‘keramiek’).
Meer info: www.galloromeinsmuseum.be
Sofie Brouwers
COR CHROMATICUM
Voor Cor Chromaticum vertrok Sofie Brouwers (Hasselt, °1992) van het menselijk hart, dat ze weergaf in klei. Ze bedekte het rijkelijk met gekleurde schoteltjes, eveneens in klei. Ook
rond het hart bracht ze schoteltjes aan, maar gaandeweg in een lagere concentratie. Voor de kern van haar werk koos Sofie felle, intense kleuren. Langzaamaan dijen die uit in
een kleurloze massa, een subtiele verwijzing naar de vergankelijkheid van kleur op antieke beelden.
Met haar werk nodigt Sofie Brouwers bezoekers uit om na te denken over de kracht van kleur en het verstrijken van de tijd.
Veerle De Pauw
CHROMATIC ECHOES
Voor Chromatic echoes vond Veerle De Pauw (Brussel, °1974) inspiratie in de zogenaamde Venus van Milo. Dat wereldberoemde marmeren beeld uit de klassieke oudheid (zie foto)
maakt deel uit van de collectie van het Louvre in Parijs. Veerle ging aan de slag met vier dwarsdoorsnedes ervan. Ze printte die tweedimensionaal op glas en plastic banners, en ze
maakte er ook 3D-prints van in keramiek. Die kleurde ze rood, blauw, geel en groen.
Inspiratie vond Veerle in het felle kleurgebruik op beelden uit het oude Griekenland. En hoewel het aparte entiteiten zijn, vormen de dwarsdoorsnedes voor haar toch een geheel: ze
weerspiegelen de eenheid die we kunnen bereiken door diversiteit.
Veroniek Van Samang
BEHIND THE FENCE
Veroniek Van Samang (Malle, °1988) is als schilderes al jaren gefascineerd door de kleurrijke beelden uit de klassieke oudheid. Die inspireren haar om ook haar eigen kunstwerken
kleurrijk te beschilderen. Ze werkt daarbij steevast met de primaire kleuren rood, blauw en geel, die ook in de oudheid populair waren. Behind the fence bestaat uit verschillende sokkels met daarop werken in keramiek. Samen vormen ze een beeldentuin. Voor de sokkels gebruikte Veroniek recyclagematerialen: hout, plastic, verf en ijzer. De werken in keramiek kleurde ze met glazuur. Het geheel heeft een schilferig uitzicht, een verwijzing naar de verweerde antieke beelden. Het symboliseert ook de vergankelijkheid van cultuur en de kracht van de natuur, die altijd weer de bovenhand neemt.