Vanavond zijn de dames van Hubo Handbal in het stadhuis gehuldigd voor het behalen van de landstitel.
De dames van Hubo Handbal hebben zich voor het eerst in de clubgeschiedenis tot Belgisch kampioen gekroond. Na een zenuwslopende en fel bevochten finalereeks werd de titel binnengehaald tegen een sterk Sint-Truiden. De finale bracht alles wat topsport zo mooi maakt: spanning, strijdlust, karakter en een ploeg die bleef geloven tot het laatste fluitsignaal. Dankzij een sterke collectieve prestatie en een enorme vechtlust wist Hubo Handbal uiteindelijk de overwinning en de titel veilig te stellen. Het werd 27 - 24.
Deze historische prestatie is het resultaat van maanden hard werken door speelsters, trainers, begeleiders en vrijwilligers. Ook de steun van onze supporters speelde opnieuw een belangrijke rol op weg naar dit succes. De club kijkt dan ook met veel trots terug op een seizoen dat voor altijd een bijzondere plaats zal krijgen in de geschiedenis van Hubo Handbal.
Stefan Rondags, Diensthoofd Sportdienst, zorgde voor de verwelkoming: "Dit is weer een bijzonder moment voor de sport in Tongeren-Borgloon. Een maand geleden stonden we om de herenploeg te huldigen voor het winnen van de Beker. Voor de dames is het nu de kers op de taart: zij behaalden de titel en daarom worden speelsters en staf in de bloemetjes gezet".
Burgemeester Jo Feytons: "Dit is een zeer bijzondere gebeurtenis voor Hubo Handbal. Vorige maand zei voorzitter Luc Tack dat hij in het verleden niet naar het stadhuis is mogen komen. We hebben geleerd uit het verleden. In Borgloon werd er bij grote momenten (bezoek van de Koning, Deputatie, Kampioenen) het Gulden Boek getekend. Dit was in Tongeren niet gekend. We hebben een pagina voorzien die jullie mogen signeren en die wordt in het Gulden Boek geplakt. Uitzonderlijke prestaties moeten gevierd. Ze zijn het resultaat van karakter, doorzettingsvermogen en teamgeest. Jullie behaalden de hoogste sportieve onderscheiding. Een landstitel verdien je gedurende het hele seizoen. Deze club behoort tot de absolute top van handbal".
Sportschepen Jo Dardenne: "Wat een topprestatie! Op 12 mei wonnen de heren de Beker. Wat een boerenjaar! En nu de nationale titel en hetzelfde seizoen. De stad Tongeren-Borgloon wil inzetten op sportief beleid. De komende 5 jaar gaan we 8 mio in sport investeren.
Vanavond om 20u komt de pauselijke nuntius naar het Parochiaal Centrum tegenover de basiliek. Mgr Franco Coppola bezoekt alle dekenaten om te horen wie bisschop Hoogmartens gaat opvolgen.
De uitverkorene zal eerst aangesteld worden als coadjutor-bisschop.
Waar ontmoeting smaakt naar meer
De Pastorie, de horecazaak en ontmoetingsplek van De Wroeter in Borgloon, opent officieel haar nieuwe buitenbar, pizzaoven en workshopzone. Met deze investering zet De Pastorie verder in op beleving, ontmoeting en talentontwikkeling in het hart van Haspengouw.
De nieuwe buitenruimte biedt bezoekers, buurtbewoners, groepen en toeristen een extra plek om samen te genieten van lekker eten, een drankje en de unieke omgeving van De Pastorie.
Tegelijk creëert het project nieuwe kansen voor medewerkers en deelnemers van De Wroeter om hun talenten te ontdekken en verder te ontwikkelen binnen horeca, evenementen en
gastvrijheid.
"De buitenbar en pizzaoven zijn veel meer dan een nieuwe infrastructuur. Het is een plek waar mensen elkaar kunnen ontmoeten, waar verhalen gedeeld worden en waar we onze bezoekers nog meer kunnen laten beleven waar De Wroeter voor staat: duurzaamheid, verbinding en kansen voor iedereen," vertelt De Wroeter.
Ontmoeten, beleven en verbinden
De Pastorie groeide de voorbije jaren uit tot een populaire bestemming voor wandelaars, fietsers, gezinnen en groepen. Met de nieuwe buitenbar en workshopzone wil De Wroeter nog meer inzetten op beleving. Naast horeca biedt de ruimte mogelijkheden voor workshops, groepsactiviteiten, buurtinitiatieven en evenementen.
De pizzaoven vormt daarbij een centrale ontmoetingsplek waar bezoekers letterlijk rond de tafel kunnen samenkomen.
Sociaal ondernemerschap in de praktijk
De Pastorie maakt deel uit van De Wroeter, een sociale economieorganisatie die al meer dan veertig jaar mensen kansen biedt om talenten te ontwikkelen via zinvol werk en begeleiding. De nieuwe buitenruimte sluit naadloos aan bij die missie. Medewerkers en deelnemers worden actief betrokken bij de uitbating en activiteiten, waardoor het project niet alleen een meerwaarde creëert voor bezoekers, maar ook voor de mensen die er dagelijks aan meewerken.
Officiële opening
De officiële opening vindt plaats op dinsdag 23 juni van 16.00 tot 18.00 uur in De Pastorie.
Genodigden, partners, lokale beleidsmakers en medewerkers worden ontvangen voor een feestelijk netwerkmoment met een eerste kennismaking met de nieuwe buitenbar en pizzaoven.
Over De Wroeter
De Wroeter is een sociale economieorganisatie uit Limburg die mensen kansen biedt om hun talenten te ontdekken, ontwikkelen en inzetten. Vanuit verschillende werkplekken en activiteiten – van biologische landbouw en voeding tot groenbeheer, horeca en maatwerk – verbindt De Wroeter zorg en werk op een duurzame en mensgerichte manier
"Zondag trok ik langs de kramen en stapte ik de winkels binnen op zoek naar opmerkelijke voorwerpen en de mensen die ze meebrengen. Achter elk object schuilt immers een geschiedenis die vaak even boeiend is als het stuk zelf.
Wat werd deze week mijn vondst van de week?
Een bijzondere vondst die op een aanhanger stond langs de ring greep mijn aandacht.
Het bleek toe te behoren aan Claudia maar tijdens de antiekmarkt Tongeren te vinden is in Julianus, Claud ‘S Brocante.
Dit is een monumentale bronzen sculptuurgroep van drie spelende kinderen op een rotsformatie, waarschijnlijk ontworpen als park-, tuin- of fonteinsculptuur.
Wat mij opvalt:
* Drie kinderen die elkaar helpen bij het beklimmen van een rots.
* Zeer grote afmetingen, vermoedelijk circa 2,5 tot 3 meter hoog.
* Natuurlijke bronspatina met groen geoxideerde delen.
* De kleding en schoenen ogen hedendaags.
* De rotsformatie bevat decoratieve planten, wat wijst op een ontwerp voor een waterpartij of publieke ruimte.
Monumentale Franse bronzen sculptuurgroep “Les Enfants Escaladeurs”
Indrukwekkende bronzen sculptuur van drie kinderen die samen een rots beklimmen. Het werk symboliseert vriendschap, vertrouwen en samenwerking. Door de monumentale afmetingen, de krachtige compositie en de fraaie patina vormt deze sculptuurgroep een uitzonderlijke blikvanger voor een park, landgoed, kasteeltuin of openbare ruimte. Vermoedelijk afkomstig uit Frankrijk en uitgevoerd als exclusief tuin- of fonteinkunstwerk.
Het is volledig uit brons gegoten, een werk dat oorspronkelijk voor een publieke ruimte, hotel, park of residentieel project werd vervaardigd.
“Want op de Tongerse Antiekmarkt koop je niet alleen een voorwerp, maar ook een stukje verleden dat zijn verhaal blijft vertellen.” Dat verhaal vertel ik graag”
bijdrage: Peter Van Der Lichte
Vandaag organiseerde de Landelijke Gilde Rutten een garageverkoop in het dorp, vanaf 10u.
Ze konden rekenen op 62 inschrijvingen.
Vandaag was er weer een rommelmarkt bij Paspoel Anders.
Radio Dean kwam live uitzenden
Het Stadsmuzikantenfestival presenteert vandaag voor de 17de keer een lekkere blend van muzikaal talent. Dit jaar bevat de affiche een melange van americana, groovy soul, kleinkunst, iets tussen folk & soul, iets tussen hiphop en soul, belpop klassiekers, strakke riffs, stevige, rokerige, fluweelzachte en zinderende stemmen, melancholische vrolijkheid, verpletterende schoonheid, beats en rake teksten. De gekende zondagnamiddagformule blijft behouden, ’s avonds presenteren we opnieuw het Welkom Terug concert.
Omwille van de tropische temperaturen is er 800 liter gratis water voorzien aan het Agnetenklooster
14:30 - 17:30 > STADSMUZIKANTEN in het Begijnhof
Camilo Donoso: zang & gitaar - Mathijs Steel: keys, synths, bas
Agnetenklooster onder
Emma Hessels: zang & gitaar - Nard Houdmeyers: gitaar - Fender Mackenson: piano - Titilayo Oliha: backing vocals
Onder de Linde
Rosie Stuart: Roosje Nilis: zang & gitaar - Kamiel Bossuyt gitaar
tuin Poverello
Marble Sounds: Pieter Van Dessel: zang & gitaar - Gerd Van Mulders: bas - Mattijs Vanderleen: loota
Agnetenklooster boven
Aäron Koch: zang & gitaar - Simon Raman: drum & Bas
Bij aanvang van het concert van Aäron Koch (Agnetenklooster boven) werd het Stadsmuzikantenfestival geconfronteerd met een ongeval. Een Nederlandse bejaarde dame stootte zich aan tegen de bovenste trede en kwam daarbij ten val. Ze raakte gewond aan beide onderbenen. De toeschouwers werden verzocht de site te verlaten. Er is een ziekenwagen langsgekomen. De vrouw werd ter plaatse verzorgd en vervolgens overgebracht naar az Vesalius.
18:30 – 19:30 > WELKOM TERUG CONCERT . STADSPARK DE MOTTEN
Het Stadsmuzikantenfestival is gratis
Zaterdag werden de huwelijksjubilarissen van juni gehuldigd in de foyer van cc de Velinx. Ditmaal waren er 17 koppels aanwezig: 1 Platina, 5 Diamanten en 11 Gouden.

Platina (70 jaar)
Stas - Haiverlain
Diamanten (60 jaar)
- Melon - Diricks (B)
- Snellinx - Thijs
- Vroonen - Frans
- Debrus - Grommen
- Ernes - Hendrick
Gouden (50 jaar)
- Claesen - Vervoir (B)
- Wouters - Proesmans
- Roelands - Vanvinckenroye
- Dubois - Ceulemans
- Seifert - Hauben
- Jans - Boonen
- Vanheukelom - Leyssen
- Li Citra - Lowet
- Rouffa - Lambrechts (B)
- Macours - Moers
- Fons Dewelf - Willems
Deze namiddag vindt de zilveren editie van de Aterstaosejogging plaats. Er zijn 4 afstanden voorzien: 400 m / 1 km / 5 km / 10 km.
Door de tropische temperatuur ligt de opkomst wat lager. "We hebben 275 voorinschrijvingen, met de daginschrijvingen erbij hopen we toch de kaap van 300 deelnemers te overschrijden", wist voorzitter Geert Koopmans.
Er is straatanimatie voorzien
en kinderanimatie met Kurt
Er staat een kraam met gratis kraanwater
Iedere deelnemer wordt beloond met een extra aandenken aan deze jubileumeditie: een houten broodplank met het logo van de wedstrijd
Vanavond is er ook nog de afsluitende straatbarbecue
Vandaag is er een kraampjesverkoop in het stadscentrum.