Tongeren vandaag

Nieuws

L&D Award voor veiligheidscampagne van SKF

SKF (Tongeren-Oost) werd enkele maanden geleden uitgeroepen tot finalist van de Learning & Development Awards voor hun campagne rond veiligheid op de werkvloer. De L&D Awards worden jaarlijks georganiseerd door Stimulearning, een Lerend Netwerk van professionals in vorming, training en talentmanagement. Naast SKF kunnen ook Actiris, Bank J. Van Breda, BMW, KBC, Lidl, TVH, VDAB en Vokans zich met trots finalist noemen. Op de uitreiking van de bijkomende publieks- en de juryprijzen, die dit jaar plaatsvond in Erpe-Mere op 15 maart , kwamen respectievelijk KBC en BMW als winnaars uit de bus.

De campagne 'Samen gaan we voor veiligheid' ging in oktober 2015 van start o;l.v.  medewerkers van preventie, communicatie, HR en logistiek. Het doel is het veiligheidsbewustzijn in de organisatie te vergroten. Na enkele jaren van enorme vooruitgang, merkte de directie dat het aantal incidenten en meldingen niet meer verder daalde. Er was dus nood aan een nieuw plan voor een ongevalvrije omgeving. De organisatie wil dat iedereen zich verantwoordelijk voelt voor de veiligheid en niet enkel vertrouwt op de techniek.

Het plan verliep in vier stappen. Na de officiële aftrap werd er aan alle werknemers gevraagd om symbolisch in de spiegel te kijken en een commitment aan te gaan met zichzelf en de organisatie: 4 kwartalen zonder ongevallen. Omdat kennis van de veiligheidsregels cruciaal is voor het naleven ervan werden deze nogmaals herhaald. Ook werd er gehamerd op het feit dat je nooit te oud bent om te leren en dat onveilig gedrag niet genegeerd mag worden. Dit gebeurde via een veiligheidsspel dat ook ruimte bood voor een groepsdiscussie. De nadruk ligt altijd bij werken in groep, zowel met theoretische als praktische oefeningen. SKF werkt ook met veiligheidsambassadeurs, een groep medewerkers die een veiligheidsprogramma volgden waarvoor ze een certificaat kregen.

De campagne vormt nu een permanent onderdeel van het jaarlijkse actieplan van Environment, Health & Safety en wierp al vruchten af. Zo daalde het aantal ongevallen en hun ernstgraad en worden bijna-ongevallen steeds vaker gemeld waardoor SKF zijn veiligheidsplan continu kan aanpassen.

Zoeken
Sponsors
    Airco-Ropa RadioBOO
Het weer
Reclame